Haarlems Dagblad - Bruids en Grafwerk

dinsdag 26 november 2013 | Door: Jan J Pieterse

Dames voor na Vieren

interview Jan J. Pieterse

foto: links Anne, rechts Hanneke (fotografe:Rebecca Bakker)

28/11 Schouwburg De Meerse Hoofddorp PREMIÈRE

9/1 Stadsschouwburg Velsen

23/5 Stadsschouwburg Haarlem

Het cabaretduo Dames voor na Vieren, dat bestaat uit Hanneke Drenth en Anne van Rijn komt dit seizoen met hun vierde programma, Bruids- en Grafwerk. De Dames zijn inmiddels allebei moeder en dat blijft niet onopgemerkt in de voorstelling.

,,Het houdt je toch bezig,'' verklaart Hanneke Drenth. ,,Maar we houden niet zo van vrouwengeleuter. Kinderen is een thema in de voorstelling, maar wel in balans met andere thema's zoals vergankelijkheid.''

,,Ja, dan komen we bij mij,'' reageert Anne van Rijn. ,,Vergankelijkheid is echt mijn ding. Nou ja, ik vind het een fascinerend thema, dat is zeker zo. Maar dat vind ik het thema 'opoffering' ook. En dan zijn we meteen bij het thema 'moederschap', want daarmee geeft heel wat vrijheid op. Dat vind ik wel een puntje. Een puntje? Een heel groot punt eigenlijk.''

,,Dat is het logische gevolg van verbintenissen aangaan,'' volgens Hanneke. ,,Zoals trouwen, kinderen krijgen, sleur, ouder worden. Ineens zie je, even heel plat gezegd: is dit het nu? Wordt het nu het leven uitzitten tot de dood? Met als grote vraag: heb ik er wel toe gedaan?''

Anne is enthousiast: ,,Mooi gezegd! We willen laten zien, wat er tussen bruids- en grafwerk allemaal zit. Ook het omgaan met de moderne tijd is een item, zoals facebooken.

We laten expres alleen de donkere kant zien, dan kan het publiek altijd denken: zo erg is het bij mij nou ook weer niet.''

Wij trekken alles door tot in het absurde door en houden wel van de cynische kant. Soms krijg je te horen: doe ook eens een vrolijk lied. Maar neeeeee, dát doen we natuurlijk niet! Dat is toch sáááái!

Anne was altijd meer van het creeëren, maar in deze Bruids- en Grafwerk heeft ze meer de mogelijkheid om te spelen. Dat komt omdat zij niet meer steeds voor een liedje achter de piano hoeft te kruipen. Want naast de twee Dames bleek ruimte op het podium voor een heer: de pianist Daniël van Veen.

Had dat ook dame kunnen zijn?

,,Neeee,'' klinkt het in koor en Hannekelegt uit waarom: ,,We hadden behoefte aan een man die de boel even lekker relativeert en vraagt naar de voetbaluitslagen. Dan zijn wij weer helemaal in het hier en nu en het voorkomt teveel wijverig gedoe op het podium.

Daniël is heel ondersteunend en heeft de juiste komische uitstraling. Als hij even een klein rolletje doet is het meteen grappig.''

Van Veen speelde ook in de band die Anne begeleidde in haar solovoorstelling over Conny Stuart. ,,Dat was heel prettig om te doen, maar wel een zware uitdaging omdat ik twee personages speelde en alles zelf maakte. Daarna had ik echt weer zin in De Dames.''

Hanneke geniet nog na van het soleren van haar collega-dame.

,,Het was zó gaaf om naar haar te kijken, ik genoot me suf en was heel trots.''

Niet alleen omdat er een derde persoon bij is gekomen is het maakproces van deze voorstelling van De Dames voor na Vieren anders verlopen: ,,Het komt ook omdat we nu kinderen hebben. Daardoor zijn we veel effectiever gaan werken. Je ben heel gefocust, heel doelgericht en hebt geen tijd meer voor onzin. Er zit geen onzin in de show. Nou ja, je snapt wat ik bedoel:

geen nutteloze dingen.''

De altijd hectische tryout-periode is bijna voorbij.

Thuis krijgen de Dames regelmatig te horen: als de première geweest is, ben je weer normaal.

Donderdag de 28ste is het zover, in Hoofddorp. En ze zijn er klaar voor. Hanneke heeft er zin in en bekent dat ze dat nog nooit eerder hardop durfde te zeggen over een show.

En ook Anne kan niet wachten: ,,Kom maar door met die première, ik ben er wel aan toe!''

Voorstelling: Bruids-en Grafwerk
Bekijk alle recensies
HANNEKE EN ANNE
HANNEKE EN ANNE